Alegerea unei autoturism este un lucru destul de dificil. Multi soferi din Romania prefera sa cumpere masini cu motoare diesel in detrimentul celor cu motoare pe benzina, deoarece consuma mai putin carburant si sunt mai fiabile.

Sunt masinile diesel mai fiabile decat cele pe benzia? Am cercetat acest subiect sa aflam daca este adevarat.

Care sunt componentele auto care se strica cel mai des la masinile cu motoare pe motorina?

Iata care sunt piesele auto predispuse sa se strice la masinile diesel: turbina, injectoarele, bujiile incadescente, valva EGR, filtrul de particule si pompa de inalta presiune.

Turbina

Turbina

Una dintre piesele care poate ceda cel mai des la o masina cu motor diesel dupa un numar mai mare de kilometri este turbina. Toate motoarele diesel moderne sunt dotate cu o turbosuflanta, pentru a beneficia de o putere mai mare si totodata pentru a se incadra in normele de emisii. Insa multe masini diesel dotate cu turbina nu au parte de o exploatare corespunzatoare. Iata cateva exemple de utilizare necorespunzatoare:

– motorul a fost oprit frecvent brusc dupa ce a rulat la turatii ridicate;

– motorul a fost utilizat la turatii ridicate inainte sa ajunga la temperatura optima;

– uleiul nu a fost schimbat la intervalul recomandat de producator;

– filtrul de aer nu a fost inlocuit la timp.

In aceasta oridine de idei, este recomandat sa verificati turbosuflanta imediat daca simtiti ca motorul pierde din putere, daca masina scoate fum alb, daca nivelul uleiul scade radip sau daca se aud zgomote neobijnuite la acceleratie sau deceleratie.

Injectoarele

Injectoare

In primul rand injectoarele se pot defecta daca se floseste motorina de calitate slaba. O alta cauza a defectarii injectoarelor este rularea exclusiv in oras la turatii scazute ale motorului. In acest caz, datorita rularii la turatii mici, injectoarele primesc un flux mic de carburant, iar acestea nu mai au posibilitatea sa se curete in mod mecanic.

Cum ne dam seama daca injectoarele sunt defecte?

Principalele simptome ale defectarii injectoarelor:

– motorul nu merge rotund la relanti si intrerupe;

– masina scoate fum alb – albastrui la ralanti;

– masina scoate fum negru atunci cand se accelereaza;

– pierderi de putere ale motorului;

– motorul porneste greu la temperaturi ridicate;

– motorul porneste greu la temperaturi scazute.

Bujiile incadescente

Bujiile incadescente

Bujiile incadescente sunt predispuse sa se strice la motoarele diesel. Daca in sezonul de iarna motorul porneste mai greu, insemna ca bujiile incandescente au o problema. Daca in momentul pornirii motorului la temperaturi scazute, bujiile nu incalzesc suficient camera de compresie motorul va porni mai greu. In majoritatea cazurilor bujiile nu mai funtioneaza corect din cauza depunerilor. Partea cea mai neplacuta este ca bujiile incadescente nu se pot repara, se pot doar inlocui, iar la unele marci de autoturisme acestea sunt foarte scumpe.

Valva EGR

Valva EGR

Valva EGR este un sistem care are rolul sa limiteaze poluarea mediului. Aceasta valva funtioneaza ca un sistem de recirculare, preia gazele arse cu continut mic de oxigen si le introduce din nou in sistemul de admisie.

Problemele la EGR apar in cele mai multe cazuri atunci se circula mult in oras la viteze mici sau din cauza pornilor dese si calatoriilor pe distante scurte, deoarece motorul nu are timp sa se incalzeasca la capacitate maxima si incep sa se formeze depuneri de calamina.

Defectarea valvei EGR duce la un consum de combustibil mai mare, oscilatii ale ralantiului si emisii nocive crescute.

Filtrul de particule

Filtrul de particule

Filtrul de particule este un filtru mecanic care are rolul sa retina in interiorul lui pana la 90% din particulele de cenusa si carbon prezente in gazele de evacuare. Este montat pe evacuarea masinii si reuseste cu succes sa trasforme particulele nocive mari in particule mici.

Masinile diesel cu filtru de particule care ruleaza doar in oras, si stau in ambuteiaje, au probleme frecvente cu acest dispozitiv deorece filtrul nu se poate regenera automat la viteze si turatii mici. Astfel filtrul de particule se infunda si necesita o regenerare automata, electronica sau in unele cazuri chiar inlocuirea. La noi in tara multi soferii aleg sa elimine complet acest filtru, fara sa se gandeasca la emisiile nocive pentru mediu.

La majoritatea masinilor regenerea automata se poate realiza daca rulati cu masina pe o distanta de aproximativ 20-30 de km cu o turatie constanta de aproximativ 3000 rpm.

Daca filtrul nu se regenereaza automat dupa ce ati rulat constant la o turatie ridicata trebuie sa apelati la un service specializat unde se poate face regenerea electronica. In unele cazuri daca masina are un numar mare de kilometri parcursi nu o sa ajute nici regenerarea electronica si singura varianta ramane inlocuirea filtrului de particule.

Cum ne putem da seama daca filtrul de particule este infundat?

Filtru Particule infundat

Daca in bord se aprinde acest martor, inseamna ca filtrul de particule trebuie regenarat sau inlocuit. In cele mai multe cazuri dupa aprinderea acestui martor, masina pierde din putere si consuma mai mult carburant.

Pompa de injectie

Pompa de injectie

Care sunt principalele cauze ale defectarii pompei de inalta presiune?

* Impuritatile prezente in motorina

* Apa in motorina

* Filtru de motorina neschimbat la timp

 

Marvis Auto Concept – Reconditionari Turbine