Sistemele moderne de control ale motorului masinii se bazeaza pe informatii de la mai multi senzori pentru a regla performanta motorului, precum si emisiile acestuia si alte functii vitale. Atunci cand acesti senzori nu reusesc sa ofere informatii exacte, soferul poate intampina un consum crescut de combustibil, probleme de manevrabilitate, defectiuni ale emisiilor si alte probleme.

Unul dintre cei mai importanti senzori din masinile moderne este senzorul de oxigen. Cunoscut si ca senzor de O2, deoarece O2 este formula chimica pentru oxigen, senzorul de oxigen monitorizeaza cat de mult oxigen nears este prezent in evacuare pe masura ce evacuarea iese din motor. Prin monitorizarea nivelurilor de oxigen, senzorul ofera un mijloc de masurare al amestecului de combustibil. Senzorul de O2 informeaza computerul daca amestecul de combustibil arde bogat (nu suficient oxigen) sau slab (prea mult oxigen). Cunoasterea raportului dintre combustibil si aer permite motorului vehiculului sa faca orice modificari necesare pentru a se asigura ca masina functioneaza asa cum ar trebui.

Senzorii de O2 sunt obligatorii pentru toate masinile fabricate din 1981. Datorita reglementarilor care se aplica masinilor fabricate in 1996 si dupa, multe masini mai noi au senzori de O2 multipli. De fapt, unele masini au pana la patru senzori de oxigen. Masinile fabricate in 1996 si dupa trebuie sa aiba un al doilea senzor de oxigen care se afla sub catalizator. Acest senzor de O2 monitorizeaza eficienta de functionare a convertorului catalitic.

Daca senzorul de dupa convertizorul catalitic prezinta modificari minime fata de citirea de pe primul senzor de oxigen, este un semn ca convertizorul catalitic nu functioneaza corect. Vehiculele moderne cu motoare V-6 sau V-8 ar putea avea pana la patru senzori de O2 – unul situat in fiecare banc de cilindri si unul dupa fiecare convertor catalitic. Daca senzorul de oxigen din blocul cilindrilor sau cel al convertizorului catalitic se defecteaza, vehiculul ar putea intampina probleme grave la motor.

Deoarece senzorii de oxigen joaca un rol vital in performanta motorului si controlul emisiilor, va intrebati cand sa va ganditi la inlocuire.

Cand ar trebui sa va inlocuiti senzorul de O2?

Senzorii de oxigen nu se numara printre elementele de intretinere care trebuie inlocuite in mod regulat, cum ar fi filtrele de ulei si de aer, asa ca de obicei sunt inlocuiti numai atunci cand se defecteaza.

Senzorii de oxigen sunt o componenta critica a sistemelor de combustibil si de emisii, deoarece monitorizeaza cantitatea de oxigen din evacuare si transmit acele informatii catre computerul motorului, care ajusteaza raportul aer-combustibil in consecinta. Daca un senzor de oxigen se defecteaza, computerul motorului nu va putea seta corect raportul aer-combustibil, ceea ce ar putea duce la o economie de combustibil mai mica, emisii mai mari si deteriorarea altor componente, cum ar fi un convertor catalitic supraincalzit.

Niciun vehicul nu are o lumina de avertizare care semnaleaza cand un senzor de oxigen s-a defectat, asa ca trebuie sa va bazati pe alte semne vitale pentru a stii cand aveti un senzor de oxigen defect pe care trebui sa il inlocuiti, cum ar fi lumina de verificare a motorului de pe tabloul de bord si consum crescut de combustibil.

Semne ca aveti nevoie de un nou senzor de O2

O lumina de avertizare aprinsa a motorului ar putea fi un semn al unei probleme mai grave, cum ar fi convertorul catalitic, sau ceva la fel de minor precum un capac de benzina slabit, asa ca este intotdeauna necesar sa faceti investigatii suplimentare. Totusi, ar putea indica ca exista o problema cu senzorul de O2 sau chiar cu o alta parte a sistemului de evacuare sau de emisii. Orice service de reparatii ar trebui sa poata citi ce a declansat aprinderea motorului de verificare al motorului.

Alte semne ca aveti nevoie de un nou senzor de oxigen este cand masina intra in ralanti brusc, bujii care nu se aprind, lipsa puterii, blocarea sau o crestere semnificativa a consumului de combustibil. Aceste simptome ar putea fi, de asemenea, indicii ale altor probleme, dar inlocuirea unui senzor de oxigen defect poate imbunatati economia de combustibil cu pana la 40 la suta, asa ca in mod clar acesta este un loc in care sa va trebui sa va uitati daca vehiculul consuma mai mult combustibil. Daca vehiculul nu trece la testul de emisii, un senzor de O2 defect poate fi de vina si pentru acest lucru.

Un nou senzor de oxigen poate costa intre 400 de lei si 1500, depinde de model, dar asta nu include montajul, care poate varia foarte mult in functie de vehicul. Ca rezultat, costul total al inlocuirii senzorului de oxigen poate varia foarte mult in functie de tipul de vehicul pe care il conduceti.

 

Marvis Auto Concept – Service Reconditionari Turbosuflante Auto Bucuresti