Volantul unui motor, cunoscut in mod eronat sub denumirea de volanta, este o piesa sub forma unui disc cu masa si inertie foarte mari, respectiv planeitate si echilibrare aproape perfecte. La ce serveste insa volantul? Care este rolul sau in functionarea unui motor?

Volantul reprezinta, alaturi de arborele cotit, una dintre cele mai importante piese ale motorului cu ardere interna. Desi serveste mai multor scopuri, principala sa sarcina o reprezinta uniformizarea miscarii de rotatie a arborelui cotit. De asemenea, prin intermediul sistemului de ambreiaj, volantul este responsabil si de transmiterea cuplului motor catre sistemul de transmisie al autovehiculului.

In ceea ce priveste motivele pentru care este necesara uniformizarea miscarii de rotatie, trebuie avute in vedere cel putin doua aspecte.

In primul rand, lucrul mecanic generat de piston nu este unul continuu, dat fiind faptul ca forta de apasare actioneaza asupra arborelui cotit doar pe cursa de destindere a pistonului. De asemenea, al doilea aspect important este acela ca mecanismul biela-manivela are o miscare alternativa, cu viteza variabila, ceea ce face ca miscarea arborelui cotit sa nu fie una complet uniforma.

Practic, uniformizarea miscarii de rotatie a arborelui cotit, respectiv transformarea ei intr-o miscare continua, are loc datorita faptului ca volantul dispune de o masa foarte mare si o inertie pe masura. Volantul actioneaza astfel ca un acumulator de energie cinetica, inmagazinand energie mecanica pe cursa de destindere a fiecarui piston.

Am precizat mai devreme ca volantul mai are si rolul de a transmite cuplul motor cutiei de viteze, prin intermediul ambreiajului (discul de ambreiaj este cuplat cu volantul pe partea dinspre motor, respectiv cu placa de presiune pe partea dinspre cutia de viteze). De asemenea, o alta functie pe care o indeplineste este aceea ca, prin intermediul coroanei dintate si cu ajutorul electromotorului, ajuta la pornirea motorului.

Evolutia continua a motoarelor, in special in ceea ce priveste cresterea performantelor dinamice, are insa si efecte nedorite. Astfel, o consecinta imediata a cresterii cuplului motor o constituie intensificarea vibratiilor din grupul moto-propulsor. Aceste efecte negative pot fi insa atenuate gratie asa-numitului volant dublu (DMF). (foto 2)

Volant dublu
Foto 2: Volant dublu

Marvis Auto Concept

Etichete: