motor-audi-6.0-V12-TDI sursa foto: Audi

 

Motorul de 12 cilindri in V si capacitate cilindrica 6.0 litri, dezvoltat de Audi, este in prezent unul dintre cele mai performante motoare diesel TDI care echipeaza un autoturism. Acesta dezvolta un cuplu pur si simplu impresionant, de 1000 Nm incepand de la 1750 rot/min si o putere maxima de 500 CP la 3750 de rotatii pe minut.

Motorul este folosit in prezent pe autoturismele Audi Q7. Echipat cu acest motor, SUV-ul este capabil de performante dinamice apropiate de cele ale autoturismelor sport: demaraj 0-100 km/h in numai 5,5 secunde si o viteza maxima (limitata electronic) de 250 km/h. Toate acestea in conditiile in care masa proprie a acestuia este de 2.605 kg iar consumul declarat este de 14,8/9,3/11,3 litri/100 km (urban/extra-urban/combinat).

Din punct de vedere tehnic, motorul are 12 cilindri dispusi in V, la un unghi de 60° si contine o mare parte din tehnologiile utilizate pe motoarele TDI V6 si V8 de la Audi. Impreuna cu motorizarile pe benzina, 5.0 litri V10 TFSI si 6.0 litri W12, motorul V12 TDI echipeaza automobilele de top din gama Audi.

O mare parte din tehnologiile utilizate pe motorul V12 TDI au ca sursa motorul V10 TDI, ce echipeaza autovehiculul sport R10, cu care Audi a castigat cursa de 24 de ore de la Le Mans. Motorul V12 TDI este echipat cu sistem de injectie Bosch, cu rampa comuna, cu presiuni de injectie de pana la 2000 de bari, similar cu cel utilizat pe Audi R10.

Arborele cotit al motorului este forjat din otel aliat de inalta rezistenta. Pentru a reduce vibratiile torsionale arborele cotit are prevazut un amortizor vascos iar pentru cresterea rezistentei la oboseala s-a optat pentru solutia cu fus maneton comun. Astfel cate doua pistoane, opuse, sunt conectate prin intermediul bielei la acelasi fus maneton. In plus, constructia blocului motor s-a bazat pe experienta acumulata cu motoarele V6 si V8 TDI. De aceea, pentru a avea rigiditate marita, blocul motor este turnat din fonta cu grafit lamelar iar baia de ulei este din aluminiu pentru a reduce masa totala a motorului.

Sistemul de distributie, pompa de ulei precum si pompele de injectie de inalta presiune sunt antrenate cu lant. Arborele cotit, prin intermediul unui angrenaj cu roti dintate, antreneaza o roata intermediara. Aceasta prin intermediul a doua lanturi antreneaza arbori cu came de evacuare. La randul lor arborii cu came de evacuare, prin intermediul unui angrenaj cu roti dintate, aflat pe partea opusa a motorului, antreneaza arborii cu came de admisie.

Cat priveste supraalimentarea motorului, aceasta se realizeaza cu ajutorul a doua turbocompresoare cu geometrie variabila de provenienta Honeywell Garrett. Fiecare banc de 6 cilindri utilizeaza cate un turbocompresor. Turbinele sunt racite cu apa iar geometria acestora este reglata cu un actuator electric.

Dotat cu tehnologie de ultima generatie, motorul V12 TDI de la Audi este capabil de performante dinamice impresionante precum si de un consum redus de combustibil. Acesta reprezinta practic tranzitia de succes a unui motor de competitie (V10 TDI R10) intr-un motor ce echipeaza autotursime. (e-automobile.)

Marvis Auto Concept