Cei mai multi dintre noi stim cu siguranta ca orice motor cu ardere interna utilizeaza un sistem de ungere pe baza de ulei. Cu toate acestea, oare cati am fi in stare sa raspundem la intrebarea Care este rolul uleiului? Pentru ca, desi pare ca raspunsul tocmai a fost dat, nu este totusi unul cat se poate de corect, sau, mai bine zis, complet. Si asta pentru ca, in afara de functia sa principala de ungere (lubrifiere), uleiul de motor mai are si alte roluri:

– racirea pieselor cu care intra in contact, cu precadere a pistonului
– curatarea cilindrilor, segmentilor si pistoanelor de reziduurile care se depun pe acestea ca rezultat al arderii carburantului
– protejarea pieselor motorului impotriva coroziuniilor
– imbunatatirea etansietatii unor componente, cum ar fi filtrul sau baia de ulei etc.

De asemenea, in cazul actionarilor hidraulice, uleiul de motor mai indeplineste si rolul de agent de forta, precum si de ungere a componentelor turbocompresorului, in cazul motoarelor echipate cu astfel de sisteme de supraalimentare.

Cat priveste compozitia uleiului de motor, acesta contine in proportie de 75-85% ulei de baza si 25-15% aditivi. In functie de procedeul utilizat la fabricare precum si de materia prima utilizata, uleiurile de baza se clasifica in:

– uleiuri minerale, la care materia prima este petrolul (in cea mai mare proportie)
– uleiuri sintetice, obtinute prin procedee chimice
– uleiuri semi-sintetice, adica uleiuri minerale ce au in compozitia lor si uleiuri sintetice intr-o proportie de cel mult 30%

In linii mari, aditivii sunt definiti ca fiind acele substante chimice care adaugate uleiurilor de baza contribuie intr-o anumita masura la cresterea (imbunatatirea) calitatii acestora.

Proprietatile fizico-chimice ale uleiului de motor

Desi caracteristicile oricarui ulei variaza in functie de procedeul utilizat la fabricarea sa, de tehnologia folosita cat si de materia prima utilizata (petrol sau substante chimice sintetizate pe cale artificiala), exista totusi doua proprietati comune: vascozitatea, respectiv onctuozitatea uleiului.

In timp ce vascozitatea este definita ca fiind proprietatea uleiului de a se opune curgerii, onctuozitatea reprezinta capacitatea sa de a adera la suprafetele metalice si a forma pe acestea o pelicula care sa impiedice contactul direct dintre piesele aflate in miscare.

In functie de temperatura, viteza si coeficient de frecare, vascozitatea uleiului influenteaza in mod semnificativ capacitatea de ungere a pieselor. Alaturi de onctuozitate, vascozitatea uleiului isi spune cuvantul cu atat mai mult in ceea ce priveste nivelul de uzura al motorului la pornire. Astfel, onctuozitatea este cea care face ca piesele sa fie acoperite cu o pelicula de ulei (rezultat al unei porniri anterioare) iar nivelul de vascozitate asigura accesul rapid al uleiului la piesele aflate in miscare.

In ceea ce priveste vascozitatea, variatia acesteia in functie de valorile temperaturii este de o importanta covarsitoare. Spre exemplu, este bine de stiut faptul va in cazul unei temperaturi de -30 de grade Celsius uleiul tinde sa se solidifice astfel ca proprietatile sale de ungere devin nule. Iarasi, in ceea ce priveste variatia vascozitatii, este bine de retinut ca:

– o vascozitate crescuta, fara a depasi insa limitele normale, asigura intotdeauna o etansietate mai buna intre piston, segmenti si cilindru, de cele mai multe ori influentand pozitiv si consumul de ulei.

Pe de alta parte, o vascozitate scazuta a uleiului are drept rezultat:

– reducerea pierderilor de putere cauzate de forta de frecare
– functionarea optima a motorului la temperaturi destul de scazute
– reducerea consumului de carburant
– pornirea foarte usoara a motorului

Se observa destul de clar ca o vascozitate scazuta a uleiului prezinta mai multe beneficii. De aceea, cel mai bun ulei pentru motor este intotdeauna acela cu o vascozitate cat mai mica, dar suficient de mare cat sa-si pastreze onctuozitatea, respectiv sa permita formarea peliculei pe suprafetele metalice ale pieselor.

In incheiere, este bine de retinut faptul ca tehnologia moderna utilizata in prezent in procesul de productie face ca uleiurile sintetice sa fie intotdeauna de preferat celor minerale. Un ulei sintetic de calitate superioara, aditivat corespunzator, asigura o lubrifiere si o protectie foarte sporita pieselor motorului. Mai mult decat atat, uleiul sintetic are intotdeauna o vascozitate mai buna chiar si la temperaturi scazute (ceea ce permite o pornire usoara a motorului) precum si o durata de utilizare mai mare fata de uleiurile minerale.

Marvis Auto Concept

Etichete: