Turbosuflanta cu geometrie variabila (VNT – Variable Nozzle Turbine) face parte din istoria recenta a industriei autovehiculelor, fiind introdusa pentru prima data in anul 1989 ca cel mai reusit concept de crestere a performantelor dinamice ale motorului. Aceasta tehnologie se bazeaza pe utilizarea unui mecanism care isi schimba permanent configuratia in conformitate cu cerintele de aer comprimat ale motorului (in cazul motorului diesel) sau amestec carburant (pentru motarele pe benzina).
Principalul avantaj al tehnologiei VNT este acela ca permite turbosuflantei sa influenteze in sens pozitiv puterea motorului in toata gama de viteze. In plus, aceasta contribuie substantial la un control mai eficient al emisiilor de monoxid de azot generate de motoarele diesel, gratie sistemului de refolosire a gazelor arse prin reintroducerea lor in camera de ardere a motorului. In acest fel s-a ajuns ca normele superioare de poluare impuse de organismele internationale in domeniu nu doar sa fie respectate, ci chiar depasite in sens pozitiv. (si nu, NU este nevoie de un software made by VW pentru a se realiza acest lucru 🙂 )
Turbosuflanta cu geometrie variabila aduce asadar o contributie substantiala nu doar la cresterea performantelor motorului, ci si la reducerea impactului emisiilor asupra mediului inconjurator. In plus, aceasta a permis reducerea dimensiunilor motorului si a creat premisele pentru imbunatatirea si optimizarea sistemului de injectie directa a motorului supraalimentat.
Cateva detalii tehnice
Intocmai ca orice alt sistem de supraalimentare, turbosuflanta cu geometrie variabila este antrenata (pusa in functiune) de gazele de evacuare din motor. Pentru acest motiv, si nu numai, turbosuflanta este supusa atat actiunii unei temperature foarte inalte – de peste 700 grade Celsius – cat si fortelor mecanice ce apar ca urmare a vitezei mari de rotatie a turbinei.
Pentru a furniza mai multa putere motorului, turbosuflanta VNT creeaza o presiune de supraalimentare cu ajutorul compresorului, acesta avand rolul de a aspira aerul, a-l comprima si a-l introduce in galeria de admisie la o presiune ce variaza de regula intre 0,5 si 1,7 bari.
De asemenea, ansamblul central al unei turbosuflante cu geometrie variabila este conectat la sistemul de ungere cu ulei al motorului, primind in timpul functionarii ulei sub presiune de la pompa centrala. In plus, ansamblul rotativ al turbosuflantei dispune de lagare de alunecare iar etansarea se face cu ajutorul unor segmenti.
Geometrie variabila