- Alfred Bchi, un inginer elvetian, a fost primul care a implementat cu succes un sistem de supraalimentare cu turbo-compresor pe un motor termic, obtinand o crestere a puterii cu 40% fata de versiunea cu motor aspirat – (1925)
- Chevrolet Corvair Monza si Oldsmobile Jetfire sunt primele automobile cu motoare turbo supraalimentate care au aparut pe piata auto americana – (1962)
- Motoarele turbo supraalimentate au fost utilizate in sporturile cu motor inca din anii ’70, in special in cursele de Formula 1, fapt ce a contribuit enorm la promovarea turbo supraalimentarii care devine un standard in echiparea motoarelor pentru automobile – (1970)
- Adevaratul debut al motorului turbo supraalimentat a avut loc in anul 1978, odata cu aparitia automobilului Mercedes-Benz 300 SD echipat cu un motor diesel turbo. Trei ani mai tarziu VW Glof Turbodiesel isi face debutul pe piata de automobile – (1978, 1981)
- Turatiile la care pot ajunge turbocompresoarele se situeaza in jurul valorii de 180.000 rot/min. Aceste solicitari extreme impun o echilibrare perfecta a pieselor in miscare precum si un debit de ulei adecvat.
- In comparatie cu un motor termic aspirat ce produce aceeasi putere maxima, consumul de combustibil al unui motor turbo supraalimentat este mai mic, fenomen datorat si recuperarii unei parti din energia disipata in gazele de evacuare care este utilizata pentru imbunatatirea randamentului general al motorului. De asemenea datorita capacitatii cilindrice mai reduse al unui motor turbo se reduc si pierderile termice si prin frecari contribuind la cresterea randamentului.
- Avantajele turbo supraalimentarii sunt evidente atat in ceea ce priveste performantele dinamice cat si emisiile poluante, iar tendinta constructorilor auto este de a introduce turbo supraalimentarea pe toate noile motoare, in acest mod pastrand performantele dinamice la o cilindree mult mai mica.
- Pentru a beneficia cat mai mult de avantajele turbo supraalimentarii este necesara o presiune cat mai mare a aerului comprimat, limitata evident de solicitarile mecanice si termice. Totusi, avand in vedere ca pentru o presiune cat mai mare este nevoie de un compresor de dimensiuni relativ mari, acest lucru este si un dezavantaj deoarece accentueaza slabiciunea motoarelor turbo supraalimentate (turbo-lag-ul).
- Motoarele twin turbo utilizeaza doua grupuri de turbocompresoare pentru a alimenta bancuri separate de cilindri. Aerul este comprimat o singura data, de un singur compresor. Acest tip de supraalimentare utilizeaza turbocompresoare in paralel si echipeaza de obicei motoarele cu cilindri in V dar si pe cele cu cilindri in linie, cu un numar mai mare de cilindri.
- Desi la scara larga sunt utilizate motoarele echipate cu un singur turbocompresor, exista si motoare numite ‘quad turbo’ care utilizeaza 4 grupuri turbocompresor. Un exemplu in acest sens este motorul ce echipeaza Bugatti EB110, de 3.5 litri, cu 12 cilindri in V. Acest motor antreneaza 4 turbocompresoare in paralel, cate doua pe fiecare banc de 6 cilindri.
Pentru mai multe articole pe aceeasi tema, vizitati sectiunea Stiati ca sau accesati site-ul e-automobile.ro.