BMW, Mercedes, Volkswagen sau Opel sunt doar cativa dintre constructorii auto care utilizeaza in prezent sistemul Stop & Start. Desi in ceea ce priveste protectia mediului inconjurator este destul de eficient, fiind creat special pentru reducerea consumului de CO2, acest sistem nu scade insa consumul de combustibil atat de mult pe cat ar crede unii. Desigur, o reducere cu aprox. 8% in zonele cu valori de trafic foarte ridicate (marile aglomerari urbane) nu este deloc de neglijat, dar sa nu pierdem totusi din vedere aspectul costurilor initiale pentru o astfel de dotare optionala. De aceea, personal consider de o mult mai mare utilitate capacitatea sistemului de a reduce emisiile de bioxid de carbon.
Despre Stop & Start, pe scurt…
De regula, sistemul Stop & Start poate fi activat sau dezactivat in mod manual, prin intermediul unui buton. Sa vedem insa cum anume functioneaza acesta dupa activare.
Dupa cum este si denumit, sistemul lucreaza in doua faze:
1. faza Stop – sistemul opreste automat motorul atunci cand acesta functioneaza la ralanti
2. faza Start – are loc repornirea motorului, insa doar in anumite conditii:
– la autovehiculele cu cutie de viteza manuala repornirea motorului se face atunci cand conducatorul auto apasa pedala de ambreiaj, iar
– in cazul automobilelor cu transmisie automata, motorul reporneste atunci cand conducatorul auto ridica piciorul de pe pedala de frana
Oare merita sa optezi pentru asa ceva?
Avand in vedere ca se integreaza perfect in lista de dotari optionale, in afara de dezavantajul pretului mai ridicat al autovehiculelor echipate cu acest sistem, Stop & Start merita un minim de atentie. Inainte insa de a ne influenta decizia, sa nu pierdem totusi din vedere doua aspecte:
- Stop & Start este fara indoiala unul din produsele „marii crize ecologice” prin care trece omenirea in zilele noastre. Normele stricte impuse de Uniunea Europeana marilor poluatori au afectat fara indoiala si industria auto. Astfel, cei mai mari constructori de automobile din lume au inventat astfel de sisteme pentru a fi in acord cu noile reglementari.
- Inainte de a lua in calcul eficienta acestuia, indiferent ca vorbim despre reducerea consumului de combustibil ori a emisiilor poluante, nu strica sa ne gandim ca totul ar putea fi doar o strategie de marketing a brandurilor auto (pentru cresterea vanzarilor). Sa fim sinceri, fiecare are propriile criterii de stabilire a raportului calitate / pret. Cu toate acestea, chiar si cele mai elementare calcule matematico-economice ar putea sa-ti reveleze faptul ca pretul platit in plus pentru echiparea autoturismului cu acest sistem optional nu se coreleaza prea bine cu gradul sau de eficienta, cel putin nu in ceea ce priveste reducerea consulumui de combustibil.
Mai mult, referitor la procentul de 8% precizat in prima parte a articolului, se impune o scurta precizare. Ca Stop & Start reduce consumul de carburant nu incape nici o indoiala…cu cat anume insa si in ce conditii este totusi destul de interpretabil. Am revenit asupra acestui aspect pentru a pune in evidenta faptul ca procentul mentionat anterior reprezinta reducerea maxima care a rezultat intr-o zona urbana, pe ciclul European de omologare (NEDC). De asemenea, un alt aspect demn de luat in considerare este faptul ca reducerea consumului de combustibil este direct proportionala cu nivelul intensitatii traficului urban. Astfel, cu cat traficul este mai aglomerat, cu atat reducerea ar trebui sa fie mai semnificativa.
Asadar, ramane la aprecierea fiecaruia cata importanta poate fi acordata sistemului Stop & Start si cat de mult poate contribui acesta la formarea deciziei de achizitie a unui autovehicul.
Nota suplimentara: Ideea acestui articol s-a nascut ca urmare a propriei interpretari a unei simple situatii de fapt. Constat ca marea majoritate a vanzatorilor de autovehicule echipate cu Stop & Start, atunci cand isi publica anunturile pe site-urile din domeniu, acorda o mult prea mare importanta acestei dotari optionale. Si, pentru ca probabil actul decizional poate fi negativ influentat pentru cei mai putin cunoscatori ai domeniului, s-au impus aceste scurte precizari prin intermediul articolului de fata.
Mai mult, celor ce nu au inteles pe deplin utilitatea celor de mai sus le recomand sa interpreteze totul doar ca un raspuns la deja arhicunoscutele „strategii” folosite pentru manipularea potentialilor cumparatori pe cele mai cunoscute site-uri de anunturi auto. Articolul poate fi privit ca un raspuns la tentativele vanzatorilor de manipulare a actului decizional prin prezentarea unor dotari auto optionale in asa maniera incat sa starneasca un interes vadit mai mare fata de cazul in care informatiile ar fi fost prezentate intr-un mod decent, nedeformat si necorupt de intentia lor de a obtine un pret mai mare pentru un produs de o valoare mult mai mica.
Sursa foto: www.bmw.com