eAutomobile, unul dintre putinele site-uri premium cu tematica auto din Romania, ne prezinta intr-un mod foarte interesant sistemul de supraalimentare cu compresor electric utilizat pe Audi RS5 3.0 V6 TDI Biturbo. In continuare va prezentam partea introductiva a articolului, cu recomandarea de a citi continuarea acestuia urmand link-ul de la sfarsitul acestei pagini.
Consumul de combustibil si nivelul de emisii poluante sunt criterii de baza in design-ul si proiectarea noilor generatii de motoare cu ardere interna. Pentru indeplinirea acestor criterii, abordarea generala a constructorilor de motoare este reducerea numarului de cilindrii cat si a cilindreii totale a motorului („downsizing”). Cateva exemple de modele de motoare proiectate pe aceste principii sunt: Ford 1.0 EcoBoost, Renault 0.9 Tce si Fiat 0.9 TwinAir.
Pentru a compensa reducerea performantelor dinamice (cuplu si putere), mai ales la turatii scazute, motoarele „downsized” sunt echipate cu sisteme de supraalimentare, de obicei cu turbocompresoare. Un dezavantaj cunoscut al motoarelor turbosupraalimentate, comparativ cu motoarele aspirate, este intarzierea la acceleratii (tubo-lag). Acest fenomen se datoreaza in mare parte inertiei aerului din circuitul de admisie cat si din cel de evacuare, inertie care nu permite cresterea rapida a presiunii de supraalimentare deci implicit a cuplului motor.
Printre metodele de reducere a turbo-lag-ului se numara utilizarea turbocompresoarelor cu inertie redusa (pe motoarele cu cilindree redusa) sau utilizarea sistemele de turbo supraalimentare in doua etaje (pe motoarele cu cilindreee medie si mare). Din aceleasi considerente (reducerea consumului de combustibil si cresterea performantelor dinamice) companiile BorgWarner Turbo Systems si Valeo propun solutii de supraalimentare ce implica utilizarea unui compresor electric impreuna cu un sistem de turbosupraalimentare clasic.
Conceptul eBOOSTER (marca inregistrata BorgWarner) utilizeaza un compresor antrenat de un motor electric ce poate fi amplasat inainte sau dupa turbocompresor. Astfel, cele doua compresoare sunt legate in serie si comprimarea aerul se realizeaza in doua etaje. Prin combinarea inteligenta a celor doua compresoare (electric si turbo) se pot adapta punctele de functionare ale motorului termic astfel incat sa se obtina un cuplu ridicat la turatii joase si implicit curba de putere la sarcina totala sa fie extinsa.
Sistemul eBOOSTER contine compresorul, motorul electric de actionare si electronica de putere. Datorita design-ului compact compresorul electric poate fi integrat relativ usor in proiectarea unui motor nou, spatiul ocupat fiind redus. De asemenea, printr-o pozitionare optima in compartimenul motor, sistemul eBOOSTER nefiind solicitat mecanic si termic excesiv, nu este necesar un sistem de racire aditional cu lichid.
Citeste continuarea pe eAutomobile.ro