Alternatorul este o componenta relativ simpla care contine doar cateva parti, dar joaca un rol critic in functionarea oricarui vehicul pe bezina, motorina sau GPL.

Totul incepe cu cateva probleme: o lumina care se aprinde pentru un scurt moment, poate faruri estompate, cateva indicatoare luminoase, un miros ciudat sau sunete ciudate de sub capota.

Alternatorul poate provoca probleme serioase unei masini, de la porniri lente pana la o baterie complet descarcata.

In esenta, alternatorul transforma energia mecanica a arborelui rotativ al motorului in electricitate prin inductie. Firele din alternator sunt taiate printr-un camp magnetic, iar la randul sau, acesta induce curent electric. Acest curent este utilizat pentru a alimenta accesoriile masinii, care pot fi de la faruri pana la orice sistem electric. De asemenea, alternatorul mentine bateria complet incarcata, furnizand puterea de care are nevoie pentru a porni masina. Exceptie fac vehiculele electrice care nu au nevoie de alternatoare, deoarece sunt actionate de un motor electric si o combinatie de baterii care ofera multa energie pentru functionarea normala a vehiculului. Vehiculele hibride, care au alternatoare, folosesc adesea sisteme de franare regenerativa pentru a oferi bateriei un plus.

Factori importanti care pot indica ca altenatorul are o problema

Lumina de avertizare

Daca alternatorul depaseste o limita prestabilita, atunci lampa de avertizare a masinii voastre se va aprinde. In majoritatea vehiculelor, arata ca o baterie de culoare rosie. Multi oameni vad aceasta lumina si, instinctiv, cred ca au o problema  cu bateria. Aceasta lumina este legata de sistemele electrice din masina care monitorizeaza tensiunea de iesire a alternatorului. Daca iesirea alternatorului scade sub sau se duce peste o limita prestabilita, atunci se aprinde lumina de bord. Odata ce iesirea se afla in raza de actiune, lumina ramane aprinsa. Majoritatea alternatoarelor au o iesire intre 13 si 14,5 volti pe care incearca sa o mentina la un nivel constant. Pe masura ce se solicita mai multa putere farurile masinii, stergatoarele de parbriz, radioul, scaunele incalzite, dezghetarea lunetei si asa mai departe, alternatorul trebuie sa lucreze mai mult pentru a mentine tensiunea necesara. In cazul in care alternatorul masinii nu functioneaza la potentialul sau maxim, va aprinde lumina de avertizare.

Lumini slabe care palpaie

Un alternator care nu functioneaza poate crea probleme electrice care ar putea duce la probleme neregulate ale farurilor, cum ar fi diminuarea frecventa sau luminozitatea extrema. Aceste doua simptome merg adesea mana in mana, dar nu intotdeauna. Daca luminile sunt stralucitoare, apoi slabe, apoi stralucitoare din nou (fie pe ritm normal, fie aparent la intamplare), atunci aveti cu siguranta o problema cu sistemul electric, iar alternatorul este cel mai probabil vinovat.

Deoarece alternatorul furnizeaza necesitatile electrice ale vehiculului, atunci cand acesta incepe sa-si piarda potentialul, accesoriile masinii care se bazeaza pe acea energie electrica, nu o sa mai functioneze in parametri normali. Masina poate incepe sa simta simptome neregulate, de la faruri si lumini de bord extrem de stralucitoare pana la vitezometre care pur si simplu nu mai functioneaza fara niciun motiv aparent.

Daca doriti sa fiti siguri ca problema este alternatorul, mai degraba decat altceva in sistemul electric, pur si simplu cautati un model. Puteti identifica faptul ca luminile palpaie atunci cand faceti altceva care atrage energie electrica, cum ar fi pornirea radioului, reglarea sistemului de climatizare sau utilizarea geamurilor electrice? Aceasta va fi cheia pentru a va ajuta sa restrangeti posibilitatile, deoarece demonstreaza ca luminile palpaie ca raspuns la incarcarea suplimentara a sistemului.

O baterie descarcata complet

Un alternator defect poate ucide bateria masinii, chiar daca bateria nu a fost problema pentru inceput. Desi nu este o problema tehnica a alternatorului, o masina care nu porneste este un semn definitiv ca exista o problema in sistemul de pornire. Cand cheia este intoarsa, veti auzi un clic, dar nu se intampla nimic altceva. Dupa un timp, chiar si acel zgomot se opreste. Problema imediata este de obicei o baterie descarcata, dar de ce este descarcata?

Cand un alternator incepe sa cedeze, sau esueaza direct, bateria masinii incepe sa nu mai preia energia electrica necesara. Cu toate acestea, chiar si cea mai buna baterie de masina se va descarca in cele din urma. Bateriile auto nu sunt concepute pentru utilizarea pe termen lung a energiei electrice. Acestea sunt concepute pentru a oferi vehiculului suficienta putere electrica pentru pornirea motorului.

Puteti testa bateria cu un voltmetru, iar majoritatea magazinelor de baterii auto au facilitati pentru verificari baterii si verificari sisteme de incarcare, servicii care de obicei sunt gratuite.

Conexiuni rupte sau slabite

Electricitatea alternatorului este distribuita prin cabluri mari si alte fire mai mici. Orice problema la cabluri sau conexiuni poate reduce sau opri trecerea electricitatii. Rezistenta mai mare in interiorul unui fir creeaza caldura, similar cu modul in care un arzator electric pe o soba se incalzeste prin rezistenta la fluxul de electricitate.

 Curele slabite

O verificare rapida a tensiunii curelei este de obicei suficienta pentru a determina daca exista o problema. O curea rupta sau slabita este destul de evidenta, si este recomandat sa aruncati o privire sub capota pentru a vedea daca masina are oricare dintre aceste probleme. Daca nu sunteti suficient de priceputi pentru a verifica cureaua de accesorii, majoritatea service-urilor auto va pot ajuta cu aceasta problema.

Sunete ciudate

Sunetele ciudate pot pot arata si alte numeroase probleme pe care le poate avea o masina si adesea poate sa fie dificil sa determinati de unde anume provine fiecare sunet in parte. Cu toate acestea, daca se aud sunete ciudate și aveti oricare dintre simptomele prezentate mai sus, acestea indica faptul ca alternatorul poate sa fie defect.

Sunetele de macinare sunt adesea rezultatul unui rulment uzat, gripat sau rupt. Iar sunetele care furnizeaza scartaieturi, de obicei sunt produse atunci cand regulatorul de tensiune trimite semnale catre alternator pentru a incarca mai multa energie decat este necesara.

Mirosuri ciudate

Mirosul este al treilea semn senzorial al problemei alternatorului si provine din faptul ca alternatorul lucreaza prea mult pana la marginea supraincalzirii.

Un alternator suprasolicitat ar putea mirosi ca la un incendiu electric sau ca un cauciuc ars.

Accesorii lente

Geamurile electrice nu mai functioneaza la simpla comanda de deschidere sau inchidere? Sistemul audio sau trapa electrica electrica nu mai functioneaza corect? Alternatorul este una dintre cele mai probabile surse ale problemei electrice si s-ar putea sa nu observati ca masina functioneaza cu energie electrica redusa pana cand nu solicitati sistemul suplimentar, cum ar fi aprinderea luminilor interioare sau incercarea de a va regla geamurile. Evitati sa utilizati aceste caracteristici cat mai mult posibil pana cand veti putea verifica masina, pentru a reduce sansele defectarii totale a alternatorului.

Oprire regulata sau dificultate de pornire

Deoarece fiecare masina este diferita, dificultatea de a porni masina sau de a o mentine in functiune este probabil sa apara ca unul dintre primele simptome ale problemei alternatorului. Cu toate acestea, exista o multime de alte probleme mecanice care pot provoca blocarea sau pornirile grele. Este important sa va uitati la toate celelalte lucruri care se intampla cu masina dumneavoastra pentru a identifica problema si sa mergeti intr-un service specializat in alternatoare auto si sisteme electrice.

 

Marvis Auto Concept – Service Reconditionari Turbosuflante Auto Bucuresti