Partile componente ale unei turbosuflante – scurta prezentare
Vorbim adesea despre reparatia turbosuflantei, subliniind de fiecare data si care sunt componentele ce vor fi inlocuite in cadrul procesului de reconditionare. In plus, am adus de fiecare data in discutie principalele sale parti componente si am explicat uneori foarte detaliat rolul acestora in functionarea corespunzatoare a sistemului turbo, in ansamblul sau. Astazi vom face o trecere in revista a tuturor partilor componente ale unei turbosuflante, adaugand imagini si o scurta descriere pentru fiecare.
Carcasa compresorului
Este o carcasa din aluminiu care concentreaza volumul de aer ce va fi canalizat dinspre ansamblul sistemului de filtrare a aerului la roata compresorului, la intercooler si in cele din urma in galeria de admisie a motorului. Functia si designul acestei componente sunt astfel gandite incat sa asigure un maxim de eficienta la captarea si impingerea aerului, fiind construita avand la baza principiile cetrifugarii.
Piulita axului
Fixeaza si retine roata compresorului montata pe axul central al turbosuflantei.
Roata compresorului
Aceasta parte componenta este pozitionata in interiorul carcasei compresorului. De regula, roata compresorului este fabricata prin turnare, dintr-un aluminiu tratat corespunzator pentru asigurarea unei rezistente sporite la centrifugare. Roata compresor aspira aerul dinspre ansamblul filtrului de aer si, ca urmare a fortei centrifuge generate de viteza mare de rotatie – precum si de forma de spirala a carcasei compresorului – livreaza aerul sub presiune in galeria de admisie a motorului.
Placa spate
Placa are rolul de a conecta carcasa lagarului pe carcasa compresorului si serveste mai multor scopuri. Aceasta functioneaza de obicei ca o suprafata de etansare pentru partea compresorului, precum si ca dispozitiv de retinere pentru sistemul axial al lagarului.
Sgementul (inelul) compresorului
Inelul din otel este utilizat pentru a furniza o etansare dinamica intre placa din spate si gulerul axial.
Inelul de etansare
Un inel de etansare dintre placa din spate si carcasa lagarului.
Guler de impingere
Functia principala a gulerului de impinegere este aceea de a oferi suprafata de pozitionare intre laturile lagarului axial. De asemenea, gulerul de impingere este prevazut in partea dinspre compresor cu un inel de etansare, iar in ceea ce priveste degajarea nominala, aceasta este mai mica de 0,0035 inchi.
Cleme de sustinere
Clemele fixeaza si sustin bucsile din bronz in locurile corespunzatoare din carcasa lagarului.
Bucsi din bronz
Au rolul de a fixa axul turbinei in interiorul carcasei lagarului. Intocmai ca lagarul axial, bucsile din bronz functioneaza intr-un mediu hidro-dinamic cu ulei pentru a asigura buna functionare a ansamblului rotativ la viteze foarte mari, reducand forta de frecare cu ajutorul peliculei de ulei.
Carcasa lagarului
Confectionata de regula din fonta, carcasa lagarului este prevazuta cu degajari speciale pentru sustinerea ansamblului rotativ compresor-turbina si dispune de circuite de ungere cu ulei cu un rol determinant in lubrifierea si racirea turbosuflantei.
Scut de protectie
Protejeaza partea din spate a carcasei lagarului precum si inelul de etansare dinspre partea turbinei de caldura directa generata de fluxul gazelor de evacuare care au o temperatura foarte inalta.
Segment (otel)
Are rolul de a asigura o etansare intre roata turbinei si lagarul axial, prevenind de asemenea patrunderea uleiului sau a gazelor de evacuare in carcasa turbinei.
Roata turbinei
Ansamblul format din roata turbinei si axul acesteia transfera energia generata de gazele evacuare la roata compresorului.
Carcasa turbinei
Avand forma unei spirale la interior, rolul acestei carcase este acela de a colecta gazele de evacuare de la motor si a le directiona catre roata turbinei. In acest fel se creste viteza gazului de esapament si se furnizeaza energia de antrenare pentru rotirea rotii turbinei. Carcasa turbinei este de regula conectionata din fonta sau din alte aliaje care rezista la temperaturi foarte ridicate.
Actuatorul
Este partea componenta a turbosuflantei care realizeaza reglarea presiunii la supraalimentare.
Ansamblul rotativ
Este format din axul turbinei cu roata compresorului, respectiv roata turbinei. Aceasta parte componenta a turbosuflantei este supusa echilibrarii dinamice in cadrul procesului de reconditionare.