Ca ne place sau nu, fiecaruia dintre noi ni se atribuie la scurt timp dupa nastere un cod unic format din 13 cifre. Este vorba desigur despre Codul Numeric Personal (CNP), cod care initial se regaseste pe certificatul de nastere iar mai apoi pe Cartea de Identitate personala. De fapt, printr-un decret prezidential semnat de Nicolae Ceausescu in anul 1978, CNP-ul a fost introdus ca element obligatoriu pe toate actele de identitate precum si pe cele de stare civila.
Revenind la subiect, in mod similar, autovehculele primesc si ele un astfel de cod inainte de a iesi de pe linia de productie. In acest caz vorbim insa despre asa-numitul VIN (Vehicle Identification Number), un numar de identificare – cunoscut ca si serie de sasiu – format dintr-o combinatie de cifre si litere care serveste la identificarea autovehiculului la nivel global. Practic, intocmai ca in cazul persoanelor (unde nu exista doua cu acelasi CNP), la nivel global nu exista doua autovehicule cu acelasi VIN!
De la introducerea sa si pana in anul 1980 orice constructor avea dreptul de a-si stabili propriul VIN. Cu toate acestea, in 1981 SUA si statele europene au declansat procesul de standardizare a VIN-ului, ajungandu-se ca in prezent acesta sa respecte normele ISO 3779 si 3780 in toata lumea.
Ce reprezinta VIN-ul?
Conform normelor specificate in standardul ISO 3779, combinatia de caractere a VIN-ului arata conform tabelului urmator:
Standardul | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
ISO 3779 | WMI | VDS | VIS |
WMI (World Manufacturer Identifier), prima sectiune a codului VIN, este formata din primele trei caractere si reprezinta codul international al constructorului auto. Practic, aceste 3 caractere sunt unice pentru fiecare producator de autovehicule, la nivel mondial.
VDS (Vehicle Descriptor Section), este sectiunea codului compusa din urmatoarele 6 caractere si poate contine atat cifre cat si litere. Combinatia acestor caractere este in totalitate la latitudinea constructorului auto si nu reprezinta altceva decat o descriere generala a respectivului model de autovehicul.
VIS (Vehicle Identifier Section), este ultima sectiune a codului formata din 8 caractere alfanumerice. Combinatia acestora indica anul de fabricatie, locul producerii autovehiculului, tipul caroseriei sau al motorului.
Standardele ISO prevad de asemenea ca VIN-ul sa fie localizat in partea dreapta a autovehiculului precum si in partea din fata, acolo unde este posibil. Totodata, la autovehiculele a caror omologare presupune citirea VIN-ului, normele ISO prevad ca acest cod sa fie localizat in imediata vecinatate a parbrizului, in interiorul autovehiculului.
Exemplu de VIN