Avand in vedere ca toate motoarele cu ardere interna (pe benzina sau diesel) produc emisii poluante cu efecte deosebit de nocive asupra sanatatii, EGR-ul se prezinta ca o solutie tehnica optima si chiar necesara pentru diminuarea acestora.
In linii mari, EGR-ul poate fi definit drept sistemul ce permite reintroducerea gazelor arse, rezultate in urma arderii amestecului aer-combustibil, inapoi in galeria de admisie.
Pentru a intelege cum anume contribuie acesta la diminuarea poluarii prin recircularea gazelor de evacuare, sa vedem care sunt compusii chimici ce rezulta in urma arderii amestecului aer-combustibil. Astfel, fie ca vorbim despre un motor diesel ori pe benzina, in ambele situatii gazele evacuate de acestea contin oxizi de azot (NOx) in anumite proportii.
Cat priveste motorul diesel, unde arderea se bazeaza pe un amestec „sarac”, respectiv o cantitate mai mare oxigen comparativ cu combustibilul, gazele de evacuare contin o concentratie mai mare de oxizi de azot fata de cele evacuate de un motor pe benzina. De asemenea, concentratia de NOx mai este influentata si de temperatura foarte mare la care are loc arderea, lucru specific motoarelor diesel.
Practic, cu cat temperatura, respectiv cantitatea de oxigen din camera de ardere a cilindrilor este mai mare, cu atat nivelul de oxizi de azot va fi mai ridicat. De aceea, pentru a reduce semnificativ influenta celor doi factori (cantitatea de oxigen si temperatura de ardere) EGR-ul reintroduce gazele arse inapoi in galeria de admisie.
Procedeul prin care se urmareste recircularea gazelor de evacuare are cel putin doua efecte:
– datorita proprietatii lor de a absorbi caldura, gazele arse reduc temperatura la care are loc arderea in cilindri motorului
– o parte din oxigenul necesar arderii este practic inlocuit cu gazele arse, ceea ce va determina optimizarea cantitatii de oxigen a amestecului aer-combustibil
Ceea ce trebuie remarcat insa este faptul ca EGR-ul nu introduce in mod constant gazele arse in galeria de admisie. Daca ar fi asa, efectele poluante ale gazelor de evacuare ar fi si mai mari. Asta deoarece, ca urmare a unei arderi incomplete generata de o cantitate insuficienta de oxigen, emisiile de CO2 sau hidrocarburi ar creste simtitor.
Asadar, pentru a introduce o cantitate optima de gaze arse in galeria de admisie, EGR-ul este prevazut cu o supapa controlata in mod direct de catre ECU. De asemenea, controlul debitului de gaze arse in cadrul motoarelor cu sisteme de supraalimentare se face si cu ajutorul obturatorului care, prin inchidere, scade presiunea in galeria de admisie si faciliteaza fluxul gazelor dinspre galeria de evacuare.
Dupa cum am mentionat anterior, EGR-ul este o solutie tehnica necesara pentru diminuarea emisiilor poluante ale motoarelor cu ardere interna, cu atat mai mult a motoarelor diesel. De aceea, trebuie specificat faptul ca in cazul motoarelor pe benzina, dat fiind nivelul scazut al emisiilor de oxizi de azot, EGR-ul nu se prezinta ca un element absolut indispensabil. Exceptia o constituie insa motoarele pe benzina cu injectie directa, unde, datorita principiului lor de functionare, emisiile de NOx sunt mai mari iar diminuarea lor obliga la utilizarea EGR-ului.
Modul de functionare al sistemului EGR