Introducerea unei cantitati mai mari de aer in cilindri – supraalimentarea – este in prezent cea mai cunoscuta si totodata cea mai utilizata metoda pentru cresterea performantelor motoarelor cu ardere interna. Responsabil de aceasta sarcina, turbocompresorul este un sistem dezvoltat si prezentat pentru prima data in anul 1915, de catre Alfred J. Buchi.
Cum functioneaza un turbocompresor?
Folosind energia gazelor de evacuare, turbocompresorul (cunoscut ca si turbosuflanta, sau turbina auto) aspira aer din atmosfera, il comprima iar apoi il introduce in camera de ardere a cilindrilor. Avand in vedere ca un plus de oxigen inseamna o ardere mult imbunatatita a combustibilului, rezulta astfel un plus de putere.
Interesant de stiut este si faptul ca, inainte de a fi introdus in cilindri, aerul este racit cu ajutorul unui intercooler (un radiator). Acest lucru este imperios necesar intrucat, prin comprimare, aerul se incalzeste ajungand la o temperatura de aproximativ 200° C. Tinand cont de faptul ca densitatea aerului scade odata cu cresterea temperaturii sale, prin racire se realizeaza inversarea procesului, respectiv cresterea densitatii. Iar, avand in vedere ca o densitate mai mare inseamna mai multe molecule de oxigen, in cilindri va patrunde astfel o cantitate mult mai mare de oxigen.
Un alt aspect ce tine de modul de functionare al turbocompresorului il reprezinta controlul presiunii refulate. Astfel, cu ajutorul unei supape numite wastegate se regleaza debitul de gaze (arse) ce patrunde in turbina. Practic, aceasta este modalitatea prin care se controleaza cantitatea de aer comprimat ce patrunde in cilindri, in functie de turatia motorului, surplusul de gaze arse fiind directionat catre galeria de evacuare.
In prezent, cele mai multe motoare diesel sunt echipate cu turbocompresoare moderne ce utilizeaza un sistem de control al presiunii refulate mult imbunatatit. Sistemul are la baza o serie de palete care, prin modificarea pozitiei, controleaza viteza de rotatie a turbinei, respectiv cantitatea de aer ce patrunde in camera de ardere a cilindrilor (turbine cu geometrie variabila). Pozitia paletelor este controlata in mod pneumatic, cu ajutorul sistemului electronic de gestiune al motorului (ECU). In clipul urmator se poate observa foarte usor modul de functionare al turbinelor cu geometrie variabila.
Intretinerea turbocompresorului
Orice turbocompresor este conectat la sistemul de ungere al motorului. Astfel, calitatea uleiului din motor influenteaza in mod direct lubrifierea pieselor turbinei, implicit durata sa de viata. Pentru a preveni uzura prematura a turbinei este recomandat sa se foloseasca intotdeauna un ulei de motor de calitate. Pe langa aceasta, respectarea unor reguli simple va contribui la cresterea duratei de functionare a turbocompresorului (schimbarea filtrului de ulei la timp, precum si evitarea folosirii unui filtru de aer imbacsit, evitarea supraturarii motorului imediat dupa pornire etc.).