Dupa cum spuneam intr-un articol anterior, cand vorbeam despre modul de functionare al unui turbocompresor, oxigenul este pentru un motor cu ardere interna la fel de important pe cat este si pentru un organism viu. Ei bine, extinzand analogia, as putea afirma pe buna dreptate, si fara a gresi, ca si uleiul se bucura de o importanta la fel de mare. Practic, calitatea si proprietatile sale lubrifiante se reflecta intotdeauna in modul de functionare si durata de viata a oricarui motor. De aceea, considerand criteriul calitatii deja indeplinit de compania producatoare, sa vedem in cele ce urmeaza cum poate fi mentinuta aceasta stare (calitatea uleiului) pentru o anumita perioada de timp (de regula intre 10.000 si 15.000 de km parcursi de un autovehicul).
Filtrul de ulei
Daca este sa vorbim despre inceputurile sale, filtrului de ulei nu prea ii putem spune „filtru”. Si asta pentru ca atunci cand a fost utilizat pentru prima data pe un autovehicul, acesta era de fapt o simpla sita. In anii 1920 abia, Ernest Sweetland si George Greenhalgh, doi inventatori americani, au prezentat pentru prima data asa-numitul „Purolator” – primul filtru de ulei cu design modern. Principiul de functionare al purolatorului era unul foarte simplu si consta in aceea ca o parte din cantitatea de ulei, inainte de a ajunge la componentele motorului, era deviata catre un circuit paralel unde trecea printr-o serie de placi perforate, acoperite cu material textil.
Asadar, principala componenta a filtrului de ulei este constituita din materialul textil (sau hartia de filtrare) care are rolul de a retine si stoca impuritatile continute de ulei. Initial, componenta textila a filtrului era inchisa intr-o capsula metalica, montata de obicei pe motor sau in imediata vecinatate a acestuia. La momentul acela, inlocuirea partii textile se facea prin simpla sa extragere din capsula. Treptat insa constructorii auto au renuntat la acest tip de filtru, pe considerentul ca metoda de inlocuire a materialului textil imbacsit era una destul de murdara. Au aparut astfel la scurt timp filtrele de ulei unde partea textila si cea metalica faceau corp comun. Acest tip de filtru este intalnit si in prezent iar inlocuirea sa echivaleaza cu desurubarea si montarea unei noi capsule.
Desigur, materialul textil nu este singura metoda de filtrare a impuritatilor din uleiul de motor. Spre exemplu, pentru extragerea resturilor metalice se utilizeaza asa-numitele filtre magnetice. Mai exista de asemenea filtre de ulei centrifugale (care utilizeaza rotoare pentru a separa impuritatile prin intermediul fortei centrifuge) precum si filtre care utilizeaza ca metoda de retinere a impuritatilor procedeul sedimentarii.
Desi in epoca moderna producatorii se intrec in a scoate pe piata uleiuri de o calitate cat mai buna, cu proprietati de lubrifiere foarte inalte, utilizarea cat si inlocuirea la timp a filtrului de ulei nu ramane insa mai putin importanta. Filtrul de ulei are si va continua sa aiba un rol bine definit, de o importanta covarsitoare pentru functionarea in conditii optime a oricarui motor.