Cei mai multi dintre noi stim cu siguranta ca rolul turbocompresorului este acela de a mari puterea motorului. Cu toate acestea, cati oare am fi in stare sa raspundem la intrebarea Cum functioneaza un turbocompresor?
Explicatia nu este una foarte complicata, insa pentru a intelege pe deplin rolul si modul de functionare al unui turbocompresor, vom face o simpla analogie cu un organism viu:
– Pentru a trai, orice organism viu are nevoie de oxigen. Astfel, in mod similar, pentru a functiona, orice motor cu ardere interna are nevoie de oxigen.
– Atunci cand un organism depune un efort fizic intens si prelungit, energia necesara pentru acest lucru se elibereaza concomitent cu un consum mai mare de oxigen. In mod similar, atunci cand un motor trebuie sa genereze mai multa putere, energia necesara se obtine in urma arderii unei anumite cantitati de combustibil. Cu cat exista mai mult oxigen disponibil pentru arderea combustibilului, cu atat arderea are loc in conditii mai bune iar energia eliberata (puterea motorului) va fi mai mare.
Acum, ca ati inteles care este legatura dintre oxigen si puterea generata de un motor, sa vedem cum anume actioneaza turbocompresorul pentru a furniza motorului o cantitate mai mare de oxigen.
De la inventarea sa in anul 1915 si pana in zilele noastre, principiul de functionare al turbocompresorului a ramas acelasi. Ca de-a lungul timpul s-au adus o serie de imbunatatiri intregului sistem, asta este cu totul alta problema.
Turbocompresorul este, in linii mari, alcatuit din doua parti: turbina si compresorul, interconectate prin intermediul unui ax. De mentionat aici faptul ca turbocompresorul este antrenat (pus in functiune) de gazele care rezulta in urma arderii combustibilului. Astfel, gazele arse eliminate din motor in timpul evacuarii actioneaza asupra rotorului turbina, punand astfel turbina in miscare. La randul ei, turbina antreneaza rotorul compresorului care aspira aer din atmosfera si il introduce apoi in cilindri motorului, nu inainte de a-l comprima.
Iarasi, un alt aspect interesant este acela ca in timpul procesului de comprimare aerul se incalzeste. De aceea, turocompresoarele care echipeaza motoarele moderne au in componenta lor un radiator (denumit intercooler) care are rolul de a scadea temperatura aerului. Astfel, avand in vedere ca o temperatura mai scazuta inseamna o densitate mai mare a aerului, vorbim practic de patrunderea unei cantitati mai mari de oxigen in camera de ardere (mai multe molecule de oxigen).
In ceea ce priveste controlul presiunii refulate, aceasta se realizeaza fie cu ajutorul unei supape (Wastegate), fie, in cazul turbocompresoarelor moderne, cu ajutorul unei serii de palete. In acest al doilea caz vorbim de turbocompresoare cu geometrie variabila.
Rolul pozitiv al turbocompresorului in cresterea puterii motorului este de necontestat. Un motor echipat cu sistem turbo produce intotdeauna mai multa putere fata de acelasi motor, dar fara turbo.
Aceasta este, in linii mari, explicatia modului de functionare a unui turbocompresor. Si acum, pe final, un mic sfat pentru cei ce detin autovehicule dotate cu sistem turbo. Va recomand sa il luati in serios daca vreti sa mariti durata de viata a turbocompresorului!
Sfat:Daca sunteti proprietarului unui autovehicul cu motor turbo, dupa parcurgerea unui drum, asteptati intotdeauna cel putin 30 de secunde cu motorul la ralanti inainte de a-l opri. Asta pentru ca, dupa ce parcati masina si opriti motorul, din inertie turbina va continua sa se roteasca pentru un timp. Dar, intrucat motorul nu mai functioneaza, in turbina nu mai patrunde lubrifiant (uleiul din motor) iar forta de frecare dintre elementele acesteia va fi mult mai mare. Acest lucru nu inseamna decat o uzura mai accentuata, implicit defectarea turbinei mult mai rapid decat in mod normal.