Desi departe de mine gandul de a desconsidera in vreun fel importanta adaptabilitatii site-urilor web la dispozitivele mobile, aduc acum in discutie acest aspect privindu-l dintr-un punct de vedere total diferit fata de cum o fac majoritatea dezvoltatorilor web. Designul responsiv, asa cum mai este denumit, este fara doar si poate ceva de dorit pentru absolut orice site web. Cu toate acestea, nu ar trebui sa dramatizam prea mult daca site-ul nostru nu are un astfel de design. Vei afla in continuare de ce spun asta.

Problema unui design responsiv se pune, la modul general, ori de cate ori ne adresam unui public ce utilizeaza preponderent dispozitivele mobile pentru a naviga pe internet. Iar cum traim in era dispozitivelor de acest gen, se poate presupune pe buna dreptate ca marea majoritate a internautilor folosesc telefoane inteligente sau tablete pentru a naviga pe internet. Nimic mai adevarat, dar asta nu ne spune nimic despre ce fel de continut este accesat prin intermediul dispozitivelor mobile.

Desi nu cunosc sa existe statistici oficiale in acest sens, experienta celor aproape 10 ani in online – ca web developer – ma face sa concluzionez ca marea majoritate a traficului de pe dispozitivele mobile se indreapta catre orice fel de continut, mai putin catre cel creat special pentru a transforma un utilizator de internet intr-un client al unei firme sau alta. Cu alte cuvinte, un site de divertisment, sau unul de stiri spre exemplu, va avea intotdeauna o buna parte din trafic provenind de pe dispozitivele mobile. Ei bine, cand vine vorba despre servicii online, si cu atat mai mult in cazul celor in care plata se face exclusiv offline, publicul vizat – in marea lui majoritate – este unul provenit de pe sistemele desktop PC sau de pe laptopuri. Nu vreau sa apreciez acum de ce anume se intampla asta, pentru ca nu as vrea sa fiu acuzat ca speculez, dar voi da un exemplu cat se poate de concludent.

Dupa cum spuneam anterior, aproape 10 ani de epxerienta in online ma pot face cat de cat indreptatit sa-mi exprim opinia cu privire la optimizarea site-urilor pentru mobil. Dar cum nimeni nu poate fi crezut pe cuvant, am sa dau exemplul siteului www.turbineauto.ro, un site web de prezentare al serviciilor oferite de firma Marvis Auto Concept. Principalul obiectiv al acestui site este prezentarea serviciului de reconditionare turbine auto si, dupa cum probabil ai ghicit, nu are un design responsiv! Cu alte cuvinte, daca il vei accesa de pe un telefon mobil sau de pe o tableta, cu siguranta nu vei avea o parere tocmai buna. In fine, desi nu administrez acest site decat din punct de vedere al optimizarii pentru motoarele de cautare, consider ca designul „neresponsiv” nu este o problema, cel putin nu una de o importanta reala. Daca ar fi, fara discutie ca as semnala aceasta dezvoltatorului web, punandu-l in tema cu modificarile pe care trebuie sa le efectueze.

De ce spun ca nu este o problema? Datorita traficului. Avand in vedere ca sunt responsabil pe partea de SEO, am acces la contul de Google Analytics pentru a monitoriza traficul web si evolutia acestuia in timpul desfasurarii campaniei de optimizare. Tot in Google Analytics insa am acces si la un alt tip de informatie, si anume la tipul de dispozitive utilizate de catre cei care acceseaza site-ul. Ei bine, in luna Noiembrie a acestui an – din cei fix 5.026 vizitatori – doar 254 de persoane au utilizat telfoanele mobile si, chiar mai putin de atat, 87 au utilizat o tableta. Asadar, de ce ar fi atat de grav faptul ca site-ul nu are un design responsiv? Poate o pondere atat de mica din totalul traficului sa traga in jos intregul business? Eu cred ca nu.

Atat am vrut sa spun, iar subiectul ramane deschis, desigur. Si inca ceva, pentru ca nu vreau sa-mi sara nimeni in cap pentru nu stiu ce motive, subliniez faptul ca acest articol nu este si nu trebuie considerat o pledoarie la designul neresponsiv. In acelasi timp insa, personal sunt de parere ca reprezinta un punct de vedere pe marginea caruia se poate discuta si analiza mai in amanunt problema designului responsiv.

Marvis Auto Concept

Etichete: