Primul si cel mai important aspect care indica o problema cu turbosuflanta este cel reprezentat de scaderea progresiva a puterii motorului. Din pacate insa, acesta nu este si singurul „simptom” care ar trebui sa te ingrijoreze si, desigur, sa te determine sa apelezi la un service autorizat pentru verificarea amanuntita a sistemului de supraalimentare al motorului.
Totusi, inainte de a te prezenta pentru o constatare tehnica, poate ai vrea sa iei in considerare acest articol care iti prezinta foarte pe scurt pasii necesari pentru identificarea problemelor unei turbosuflante, fara demontarea acesteia.
Asadar, daca ai observat o diminuare a performantelor autoturismului, corelata cu o crestere a consumului de combustibil (si banuiesti ca turbosuflanta ar fi de vina), iata o modalitate practica si usoara pentru identificarea rapida a oricaror probleme.
Inainte de a trece la prezentarea detaliilor tehnice, retine faptul ca principalele simptome ale unei turbosuflante defecte sunt reprezentate de:
- Pierderile de putere ale motorului
- Disparitia rapida a uleiului din baia de ulei
- Evacuarea pe teava de esapament a unui fum alb, consistent
- Zgomote neobisnuite la accleratie/deceleratie
Modalitati practice pentru identificarea problemelor la sistemul turbo
Pentru inceput, presupunand ca filtrul de aer, sistemul de evacuare si cel de alimentare functioneaza in mod corespunzator, iti poti concentra toata atentia catre turbosuflanta.
Pasul 1: Indeparteaza cu grija intregul sistem de filtrare a aerului pentru a obtine accesul la partea din fata a turbocompresorului, urmarind sa observi apoi orice fel de urme de ulei sau conexiuni slabite care s-ar putea gasi. Odata ce vei putea vizualiza rotorul compresor, uita-te cu atentie si observa aspectul acestuia. Va trebui sa gasesti un compresor curat, fara urme de ulei, semne de ciupituri sau loviri, sau orice alt fel de elemente ce ar putea rezulta ca urmare a frecarii dintre rotorul compresor si carcasa. Asigura-te de asemenea ca turbocompresorul este suficient de rece la atingere si se roteste liber, fara a atinge carcasa. Desi vei constata ca exista un mic “joc” al rotii, o miscare radiala in lagarele de sustinere ale axului, retine ca aceasta nu trebuie sa fie insa intr-atat de mare incat sa permita compresorului sa atinga carcasa.
Mai departe, va trebui sa impingi si sa tragi de axul compresorului pentru a identifica orice fel de deplasare axiala a acestuia. Iar aici, extrem de important de retinut este ca NICIODATA nu ar trebui sa existe o miscare pe care sa o poti simti in aceasta directie, asta deoarece degajarea nominala in acest caz este de obicei mai mica de 0.0035 inchi.
Pasul 2: Dupa verificarea efectuata pe partea admisie, este momentul sa iti indrepti atentia catre partea de evacuare. Pentru aceasta va trebui sa indepartezi teava de esapament dinspre partea turbosuflantei astfel incat sa poti vedea rotorul turbina. Aceasta ar trebui sa fie de asemenea destul de curata, fara semne care ar indica prezenta uleiului sau depuneri prea mari de carbon. Roata trebuie sa fie uscata la atingere, fara impuritati excesive sau deteriorari ale lamelor.
De asemenea, tot in cadrul acestei etape, inspecteaza foarte atent si carcasa turbosuflantei pentru a observa orice fel de semne de fisuri sau scurgeri, fiecare dintre aceastea putand fi potentiale cauze ale pierderilor de performanta.
Retine de asemenea faptul ca, in timp ce unele dintre problemele semnalate sunt intalnite mai rar, sau sunt mai greu de identificat fara demontarea turbosuflantei, cele mai frecvente semnale ale unei turbosuflante defecte sunt reprezentate de acumularea uleiului la oricare dintre cele doua parti (admisie sau evacuare), jocul excesiv al axului sau deteriorarile mecanice provocate de contactul dintre roata compresor/turbina si carcasa.
FOARTE IMPORTANT:
Acest articol este oferit cu titlu informativ si nu se substituie unei constatari tehnice de specialitate. Mai mult decat atat, Marvis Auto Concept nu recomanda efectuarea acestor operatiuni acasa! Pentru o constatare de specialitate si o identificare precisa a oricaror probleme tehnice, adresati-va intotdeauna unei unitati service autorizate.
Marvis Auto Concept – RECONDITIONARI TURBINE AUTO
Bd. Timisoara nr. 50, Sector 6, Bucuresti (cu acoperire nationala)
Tel: 0723.980.884, 0788.767.461, 021.777.73.72
Email: contact@turbineauto.ro
Web: www.turbineauto.ro