Desi utilizat din ce in ce mai rar comparativ cu turbocompresorul, asa-numitul compresor mecanic este totusi destul de interesant pentru a merita o scurta descriere in cadrul articolului de fata.
In linii mari, compresorul mecanic ar putea fi definit ca fiind un sistem de supraalimentare al motoarelor cu ardere interna similar cu turbocompresorul. Cu toate acestea, in ceea ce priveste principiul lor de functionare, diferenta dintre cele doua este ca in cazul celui mecanic lipseste turbina.
De asemenea, spre deosebire de turbocompresor (unde acesta este actionat direct de fluxul gazelor de evacuare), compresorul mecanic este antrenat chiar de catre motor, prin intermediul unei curele. Acest aspect comporta cel putin doua caracteristici, si anume:
– Fiind antrenat direct de catre motor, compresorul mecanic raspunde instantaneu la apasarea pedalei de acceleratie. Practic, in cazul acestui tip de compresor nu putem vorbi despre „turbo lag”, caracteristica specifica doar turbocompresoarelor, care consta in timpul scurs de la apasarea pedalei de acceleratie pana la intrarea in functiune a turbosuflantei.
– Pe de alta parte, spre deosebire de turbocompresor, modul de functionare al compresorului mecanic prezinta dezavantajul puterii consumate si al randamentului scazut la turatii foarte mari ale motorului (efectul fortelor de frecare se amplifica direct proportional cu cresterea turatiei motorului)
Dupa cum observati in imaginea de mai sus, rotorul compresorului mecanic difera de cel al turbocompresorului. Practic, aproape toate compresoarele mecanice utilizeaza rotoare de tip Roots (ca cel din imagine).
In ceea ce priveste randamentul compresorului mecanic la turatii inalte ale motorului, pentru a limita pierderile de putere se utilizeaza un ambreiaj controlat electronic. Acesta permite practic decuplarea compresorului la turatii foarte mari. Cu toate acestea, compresorul mecanic nu se apropie nicidecum de performantele unui turbocompresor. De asemenea, in ceea ce priveste costurile aditionale sau spatiul ocupat de compresorul mecanic, lucrurile nu sunt tocmai multumitoare. Practic, compresorul mecanic, pe langa faptul ca este mai scump, este totodata si mult mai voluminos decat un turbocompresor, cu atat mai mult in cazul in care este prevazut si cu ambreiaj.
Daca este sa le punem in balanta, ambele sisteme de supraalimentare vin cu avantaje, respectiv dezavantaje.
In ceea ce priveste avantajele, compresorul mecanic iese in evidenta prin raspunsul rapid la acceleratii si presiunea mai mare la turatii joase, iar turbocompresorul prin costurile mai reduse si randamentul ridicat la diverse plaje de turatii ale motorului.
Ca dezavantaje, compresorul mecanic are un pret mai mare, consuma din puterea motorului si are randament scazut la turatii mari, in timp ce turbocompresorul prezinta un timp de raspuns la acceleratii mai mare (turbo lag) si o presiune a aerului mai scazuta la turatii mici ale motorului.
Urmariti clipul urmator pentru a observa modul de functionare al compresorului mecanic.