Toate masinile noi sunt echipate cu un sistem de control al tractiunii, dar stiti cum functioneaza acest sistem de siguranta si cand este recomandat sa il dezactivati?

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta care exista de zeci de ani sub diferite forme, dar a devenit o cerinta obligatorie pentru toate masinile noi fabricate incepand cu 2011. La fel ca in cazul multor caracteristici de siguranta ale masinilor, acesta ruleaza in fundal si este posibil sa nu observati niciodata acest lucru, dar o masina echipata cu acest sistem de control al tractiunii este, fara indoiala, mai sigura decat una fara acest sistem.

Simplu spus, controlul tractiunii este un sistem electronic care functioneaza similar cu sistemul de franare antiblocare (ABS) pentru a reduce sau preveni pierderea controlului asupara masinii atunci cand rotile se invart liber. Daca o roata se invarte libera, asta inseamna ca anvelopa nu mai prinde in mod eficient suprafata drumului, iar acest lucru ar putea duce la supravirare (acolo unde partea din spate a masinii iese din linie) sau la Subvirare (unde masina nu raspunde suficient la manevrele asupra directiei), ambele putandu-se dovedi extrem de periculoase pe drum.

Cand a fost introdus controlul tractiunii?

Sistemele de control ale tractiunii au fost utilizate in autoturisme inca din anii 1970, dar limitarile tehnologice au insemnat ca aceste sisteme anterioare nu erau deosebit de fiabile sau raspandite. Abia la sfarsitul anilor 1980 si inceputul anilor 1990, controlul tractiunii a inceput sa devina mai fiabil si mai performant. La fel ca o mare parte din echipamentele standard cu care ne-am obisnuit in masinile de astazi, standardizarea treptata a controlului tractiunii este rezultatul utilizarii tot mai mari a sistemelor electronice complexe la masinile noastre.

Pentru inceput, companiile precum Mercedes-Benz si BMW au pus la dispozitie controlul tractiunii pe modelele lor de inalta clasa S si Seria 7, si s-a adaugat treptat la modele cu preturi mai mici si la alti producatori.

Cum functioneaza controlul tractiunii?

Scopul de baza al controlului tractiunii este de a detecta cand o anvelopa isi pierde aderenta, determinand rotirea rotii si apoi actionand pentru a opri sau a incetini viteza de rotire. Daca senzorii ABS detecteaza ca o roata se roteste, computerul de bord al vehiculului va reduce momentan puterea motorului pentru a permite rotii sa incetineasca si, in mod ideal, sa recastige tractiunea.

Controlul tractiunii poate fi montat pe un vehicul cu tractiune fata, spate sau cu tractiune integrala, iar principiul este acelasi, indiferent de roțile actionate. In unele masini, acest lucru se poate simti ca si cum ar exista o usoara ezitare in distribuirea puterii sau chiar poate simti ca motorul nu mai trage, dar, in general, sistemele moderne de control al tractiunii sunt atat de sofisticate incat interventia lor nu este adesea detectata din spatele volanului.

In plus fata de controlul tractiunii, majoritatea masinilor noi au si un sistem electronic de control al stabilitatii (adesea numit ESP sau ESC) care duce controlul tractiunii cu o etapa mai departe, aplicand momentan frana pe roata care se roteste mai repede decat celelalte.

Cum stiu ca sistemul de control al tractiunii functioneaza?

La fel ca in cazul multor sisteme de siguranta, sistemul de control al tractiunii are o lampa de avertizare care se va aprinde scurt la pornire pentru a arata ca sistemul este functional. Daca lumina ramane aprinsa si nu se stinge dupa pornirea motorului, atunci aceasta indica o defectiune a sistemului, deci acest lucru va trebui verificat de un profesionist.

Daca lampa de avertizare se aprinde scurt cand conduceti, sistemul este in functiune activa si functioneaza pentru a preveni rotirea rotilor. Controlul tractiunii este cel mai probabil sa se activeze atunci cand conduceti in conditii dificile – cum ar fi ploi abundente, nisip, noroi, zapada sau gheata, sau poate indica o deversare de ulei sau carburant pe o suprafata de drum. Daca sistemul incepe sa intre mai frecvent, acesta ar putea fi un semn al anvelopelor uzate excesiv.

Ar trebui sa opresc vreodata controlul tractiunii?

Nu va recomandam sa opriti controlul tractiunii in timpul condusului rutier normal. Nu conteaza cat de buni sunteti la condus, sistemul de control al tractiunii poate actiona pentru a preveni pierderea controlului mult mai repede decat puteti reactiona la volan.

Cu toate acestea, exista unele circumstante in care este recomandat sa dezactivati sistemul. Daca conduceti pe zapada sau gheata sau in conditii foarte noroioase, atunci aderenta disponibila pentru anvelope va fi sever restrictionata si, in aceste conditii, este de preferat sa aveti mai multa putere disponibila pentru a incerca sa castigati o anumita tractiune. Daca sistemul de tractiune continua sa detecteze o roata care se roteste in aceste conditii, acesta va reduce in continuare puterea, ceea ce nu va ajuta la obtinerea unui impuls.

Deci, dacă condiceti pe noroi, zapada sau gheata, luati in considerare oprirea sistemului daca simtiti ca masina se blocheaza. In general, este un comutator care va fi marcat cu ASR, TSC, ESC sau ESP, in functie de producatorul masinii, in timp ce pe unele vehicule va fi intr-unul din meniurile sistemului de infotainment de la bordul masinii.

Ce parare aveti despre sistemul de control al tractiuni? Ati intalnit situatii cand acest sistem v-a ajutat? Ati dezactivat sistemul si ati obtinut rezultate pozitive atunci cand ati rulat pe noroi, zapada sau gheata? Asteptam sa ne povestiti experientele dumneavoastra in sectiunea de comentarii.

 

Marvis Auto Concept – Reconditionari Turbine Auto Bucuresti