ABS-ul este o parte vitala a echipamentelor de siguranta ale oricarei masini, care te ajuta sa franezi eficient fara sa blochezi rotile. Iata tot ce trebuie sa stii despre acest sistem …

Una dintre cele mai importante evolutii in domeniul echipamentelor de siguranta ale masinilor, a fost introducerea sistemului de franare ABS, cunoscut si sub denumirea de anti-lock brake system.

Anti-lock brake system a aparut la inceputul anilor 70, a fost imbunatatita constat de-a lungul anilor,  iar din 2004 Uniunea Europeana a obligat producatorii auto sa introduca acest sistem de siguranta pe toate masinile.

Prima masina de serie care a oferit optional un sistem ABS operat electronic si cu minim 4 canale, a fost Merces-Benz W116, masina frabricata intre 1972 si 1980.

In anul 1985 sistemul ABS a fost introdus pentru prima data in echiparea standard de Ford pe modelul Scorpio, iar in 1988 BMW a introdus pentru prima data sistemul ABS pe o motocicleta.

La inceputul anilor 90, Lincoln a fost primul producator auto care a introdus ABS-ul in dotarile standard la nivelul intregii game de masini produse.

Cum functioneaza ABS-ul?Cum functioneaza ABS-ul

In termeni simpli, ABS-ul are la baza un sistem electronic care previne blocarea rotilor la franare. Acest lucru ajuta soferul sa mentina controlul unui vehicul atunci cand franeaza in situatii de aderenta scazuta, deoarece directia unei masini va functiona in continuare fara probleme atunci cand ABS-ul este cuplat.

Majoritatea soferilor stiu ca masinile lor sunt echipate cu ABS, dar putini stiu ce face si cum functioneaza acest sistem. Principiul de baza al funtionarii acestui sistem, are la baza un calculator care primeste de mai multe ori pe secunda informatii de la senzorii montati pe rotile masinii, cu privire la viteza fiecarei roti in parte, si respectiv daca este apasata pedala de frana. In functie de intensitatea cu care apesi pedala de frana, sistemul isi da seama daca rotile se pot bloca si previne acest lucru cu ajutorul unui sistem hidraulic care reduce presiunea de franare si permite soferului sa mentina controlul directiei.

Beneficiile ABS
Cu ajutorul acestui sistem de franare poti evita un obstacol aparut pe carosabil, daca nu ai suficient spatiu sau timp pentru o franare normala. ABS-ul te lasa sa incepi manevra, iti ofera controlul asupra directiei si te ajuta sa franezi mult mai repede.

Franarea oferita de ABS este fara indoiala imbunatatita, iar testele au aratat ca o masina echipata cu sistem de franare ABS, la franarea pe asfalt se va opri la o distanta mult mai scurta decat o masina identica fara ABS.

Primele sisteme ABS aparute nu erau foarte eficiente, dar sistemele montate pe masinile frabricate in ultimii 10-15 ani sunt mult mai performante, deoarece s-a schimbat foarte mult comportamentul masinilor pe gheata si zapada, iar franarea pe carosabil uscat a fost si ea imbunatatita.

Probleme ABSCe este ABS-ul (sistemul de antiblocare al rotilor)

Sistemul de franare cu ABS nu necesita o intretinere suplimentara, dar se poate defecta in primul rand de la senzori si de la valvele de eliberare.

Daca sistemul ABS al masinii este defect, acesta va indica o lumina de avertizare portocalie pe tabloul de bord, si daca aveti probleme cu ABS-ul, atunci din motive de siguranta, cel mai bine este sa-ti verifici masina la un service auto.

Care sunt experientele tale cu ABS-ul? Te-a salvat vreodata dintr-un accident? Spuneti-ne in sectiunea de comentarii de mai jos …

 

Marvis Auto Concept – Reparatii turbosuflante auto Bucuresti