De ce praful din anvelope, particulele de frana si uzura drumului pot fi o sursa semnificativa de poluare si cum puteti reduce aceste emisii non-esapament ale masinii voastre.
In ultimul timp, am devenit mai constienti de impactul pe care emisiile de la masinile pe benzina si diesel il au asupra mediului si asupra calitatii aerului. Cand oamenii vorbesc despre emisiile masinii, de obicei se refera la gazele si particulele care ies din evacuarea masinii, cum ar fi CO2, NOx, dar masinile produc si alte emisii. Acestor emisii non-esapament nu li se acorda atat de multa importanta, dar au un impact semnificativ asupra mediului.
Emisiile non-esapament prezinta o ingrijorare mai mare la masiniile electrice. Acestea includ particule care sunt eliberate in aer format din uzura anvelopelor, uzura franei si chiar uzura suprafetei drumului. Toate aceste emisii iau forma unor particule minuscule care eliberate in aer pot inrautati calitatea aerului. Indiferent daca conduceti o masina pe benzina, diesel, hibrida sau electrica, acest tip de poluare este produs de vehiculul dumneavoastra.
Tehnologiile moderne de tratare a esapamentului de pe masinile mai noi au avut mare succes in indepartarea particulelor din gazele de esapament.
Inventarul emisiilor atmosferice estimeaza ca emisiile colective de particule produse din uzura anvelopelor, uzura franei, uzura suprafetei drumului si praful de drum resuspendat le depaseste acum de fapt pe cele ale emisiilor de particule din sistemul evacuare. Mai mult, expunerea populatiei la poluarea cu particule a aerului este cauza a peste 29.000 de decese anual si ca poluarea din surse care nu sunt de evacuare ar putea avea, de fapt, un impact mai mare asupra sanatatii publice.
Se cauta solutii pentru reducerea particulelor daunatoare mediului emise de tevile de esapament ale vehiculelor, dar pentru a combate emisiile vehiculelor din alte surse se iau foarte putine masuri.
Aruncam o privire asupra diferitelor surse de emisii ale masinilor fara esapament:
Uzura franei
Majoritatea sistemelor de franare conventionale functioneaza folosind frecarea dintre discul care se roteste cu roata si o placuta care se freaca de el pentru a incetini masina. In mod inevitabil, acest lucru face ca franele si discurile sa se uzeze in timp, producand particule minuscule. Aceste particule care sunt transmise in aer, scad calitatea aerului si prezenta un pericol pentru sanatatea publica.
Uzura pneurilor
Frecarea dintre anvelopele unui vehicul si suprafata drumului face ca particulele de diferite dimensiuni sa fie transmise in aer. Particulele mai mari pot ramane pe anumite suprafete, dar particulele mai mici pot ajunge in atmosfera. Studiile arata ca uzura anvelopelor ar putea reprezenta pana la 28% din microplasticele expuse oceanelor lumii, facand acest material la fel de important ca sticlele de plastic, pungile si fibrele eliberate de imbracaminte.
Uzura suprafetei drumului
Frecarea dintre anvelopele unei masini si drum provoaca, de asemenea, uzura suprafetei drumului, care elibereaza particule de material rutier in atmosfera. Materialul termoplastic de la marcajele rutiere este o alta sursa de emisii derivate de la suprafata drumului, contribuind la poluarea suplimentara cu microplastic a mediului.
Praful din sursele mentionate si din alte surse ajunge pe drumurile noastre in cantitati mari, iar combinatia dintre aceste particule si aerul turbulent cauzat de vehiculele, le face mai predispuse sa ajunga in aer si sa se raspandeasca.
Marvis Auto Concept – Service Reconditionari Turbosuflante Bucuresti