Spre deosebire de motoarele pe benzina, unde aprinderea amestecului aer-carburant este determinata de scanteia produsa intre electrozii bujiilor, in cazul motorului diesel combustibilul se „autoaprinde”. Practic, la sfarsitul compresiei (PMI – punctul mort interior, in limbaj tehnic) motorina este introdusa sub presiune in cilindru, fiind pulverizata cu ajutorul injectorului. Avand in vedere temperatura ridicata cat si presiunea foarte mare din interiorul cilindrului, motorina se autoaprinde (orice presiune de aprox. 25 bari, respectiv o temperatura de 800 °C provoaca autoaprinderea motorinei).

Avand ca metoda de aprindere compresia, motorul diesel are insa nevoie de un sistem auxiliar pentru a-i facilita pornirea in conditiile unor temperaturi foarte scazute. De altfel, pornirea „la rece” a unui motor diesel fara existenta acestui sistem ajutator s-ar dovedi dificila chiar si pe timp de vara.

Bujia incandescenta

Pentru porni mai usor, orice motor diesel este asistat de asa-numita bujie de pre-incalzire, cunoscuta mai ales ca bujie incandescenta. Acest tip de bujie este alimentata cu curent electric si are rolul de a degaja caldura in camera de ardere, facilitand astfel autoaprinderea carburantului.

Un aspect interesant il constituie capacitatea acestor bujii de a atinge temperaturi foarte ridicate intr-un timp extrem de scurt. Astfel, bujia incandescenta poate ajunge la o temperatura de 850 °C in cel mult 4 secunde.

Principalele parti componente ale bujiei incandescente sunt constituite din rezistenta electrica (alcatuita la randul ei din doua rezistoare) si tubul incandescent. Unul dintre cele doua rezistoare, respectiv cel pozitionat in partea superioara a tubului incandescent, este astfel proiectat incat sa se incalzeasca foarte rapid si sa concentreze cea mai mare parte din caldura degajata.

In ceea ce priveste controlul bujiilor incandescente, acestea sunt activate, respectiv dezactivate, in mod electronic de catre calculatorul de injectie. Mai exact, calculatorul de injectie transmite anumite informatii catre sistemul de control al bujiilor (GPCM) care, cu ajutorul unui releu, deschide sau inchide circuitul de alimentare al bujiilor.

Referitor la procesul de activare al bujiilor, exista doua faze:

1. pornirea motorului, cand bujiile sunt incalzite foarte rapid pentru a facilita aprinderea combustibilului, respectiv
2. functionarea „la rece”, adica perioada ce urmeaza imediat dupa pornirea motorului, in care bujiile sunt mentinute in functiune o anumita perioada pentru a reduce zgomotul si emisiile de fum ale motorului

In functie de temperatura motorului, perioada de timp cat bujiile raman activate in faza „la rece” este variabila, insa nu poate depasi 180 de secunde.

Urmariti in continuare o demonstratie video a modului de functionare pentru mai multe tipuri de bujii incandescente.

Marvis Auto Concept

Etichete: