Daca in anul 2004 era primul producator mondial ce lansa motorul diesel bi-turbo (cu doua turbocompresoare), in 2012 BMW avea se ne surprinda din nou, de aceasta data cu N57S, un motor diesel de 3000 cm3 echipat cu un sistem turbo de supraalimentare compus din 3 turbocompresoare. Motorul, numit si tri-turbo, dezvolta o putere de 381 CP la un cuplu de 740 Nm, fiind o premiera tehnologica absoluta la momentul lansarii.

In martie 2012, la Salonul auto de la Geneva, BMW a prezentat cateva dintre modelele din gama M Performance Automobiles echipate cu motoare tri-turbo: M550d xDrive, X5 M50d si X6 M50d. Aceste modele beneficiaza totodata de transmisie automata 8+1 precum si de sistemul de tractiune integrala xDrive.

Pentru varianta M a modelului din gama Seria 5, M550d xDrive, caracteristicile motorului sunt cel putin spectaculoase: cei 381 CP la 4.000 RPM si 740 Nm cuplu motor propulseaza autoturismul de la 0 la 100Km/h in doar 4,7 secunde, si asta la un consum de 6,3l/100Km (consum mediu oficial declarat de producator). Si cand ne gandim la cele 2.000 de Kg ale berlinei, totul pare incredibil…

Cum functioneaza cele trei turbocompresoare?

In linii mari, sistemul de supraalimentare tri-turbo functioneaza in felul urmator: la turatii de pana la 1500 rpm se afla in functiune o singura turbina, de mici dimensiuni, care asigura insa o pornire foarte energica. Dupa aceasta turatie intra in functiune a doua turbina, de capacitate mai mare, care ofera mai multa putere motorului, ajungand sa ofere cuplul maxim de 740 Nm la turatii intre 2000 si 3000 rpm. A treia turbina, de dimensiuni mai mici, intra in functiune la o turatie a motorului de 2700 rpm si are rolul de a comprima aerul care intra in turbina a doua, cea de dimensiuni mai mari.

Desigur, explicatia de mai sus este una cat se poate de simplista. Mult mai edificator este insa clipul urmator, care arata cat se poate de clar cum functioneaza motorul tri-turbo de sub capota modelului M550d xDrive. Vizionare placuta!

By Marvis Auto Concept

Etichete: